Personal și profesional- ingrediente în organizarea unei vizite de lucru de succes, proiect FEMIN

                                         banda sigle femin

A TREIA VIZITA DE LUCRU LA CONSEJO GENERAL DE ENFERMERIA

Personal și profesional – ingrediente în organizarea unei vizite de lucru de succes

 10 august 2015

             La sfârșitul lunii iulie (27-31 iulie 2015) a avut loc în cadrul proiectului FEMIN cea de-a treia și ultima vizită transnațională realizată cu scopul de a facilita accesul și transferul de bune practici în domeniul medical. La fel ca și în cadrul celorlalte vizite realizate până acum în cadrul programului echipa de proiect a urmărit realizarea de întâlniri cu actori relevanți în sistemul medical, accentul fiind pus pe tematica reconcilierii dintre viața de familie și carieră. Au fost transmise astfel o serie de informații relevante și utile pentru participantele la vizită (20 de femei din sistemul medical), dimensiunea profesională a vizitei fiind una consistentă.

Astfel, din jurnalele de călătorie am extras o serie de remarci și observații, în special cu privire la aspectele tehnice și legate de baza materială existentă în spitalul vizitat, referiri la statutul pe care asistentele medicale îl au în cadrul sistemului, dar și la felul în care societatea civilă se implică în rezolvarea problemelor sociale.

“Aparatura nouă în spital, simplitatea personalului de la spital, amabilitatea”

„Faptul că rolul asistentelor medicale este foarte bine definit și că pun accent pe grija față de persoană în general, nu doar profesional”

„Vizita la spital, că am putut vedea secții și saloane. Dotările”

„Preocuparea oamenilor care formează ONG-uri pentru probleme sociale”

„Spania a început să facă reforme cu mult înaintea noastră – se vedea din datele statistice. Din prezentarea lui Diego am învățat că trebuie să luăm atitudine, cel puțin din perspectivă personală”

„Ideea colectării a 1% din venituri pentru formarea profesională”

„Vizita din cadrul secției de terapie intensivă, faptul că am reușit să văd o secție asemănătoare cu cea în care îmi desfășor activitatea”

„Discuțiile avute pe tema agresivității sexuale și modul în care ar trebui să fii apărat”

„Sunt respectate și drepturile omului și drepturile personalului medical”

„Își cunosc bine drepturile, sunt egali și uniți  – sunt o forță”

Selecție răspunsuri la întrebarea “Ce mi-a plăcut mai mult din punct de vedere profesional?”

Poza grup

Dar, din punctul meu de vedere și din experiența avută în cadrul vizitelor transnaționale, secretul succesului acestora (majoritatea covârșitoare a participantelor s-au declarat mulțumite și foarte mulțumite de felul în care s-a desfășurat vizita) a ținut de felul în care s-a  reușit îmbinarea aspectelor profesionale cu cele personale generându-se pentru participante un spațiu  în care acestea să se simtă confortabil și astfel să poată interacționa plăcut și accesa cât mai multe informații. Acest lucru este ușor sesizabil din răspunsurile oferite în Jurnale la întrebările legate de prima impresie și de ce le-a plăcut cel mai mult din punct de vedere personal (vezi scurtă selecție a răspunsurilor mai jos).

„Primirea călduroasă și informații interesante despre sistemul medical din Spania”

„Echipa minunată cu oameni deosebiți, buni organizatori și coordonatori”

„Echipa de organizare foarte bună, grupul din care fac parte este foarte sociabil și entuziast”

„A fost o zi minunată, colectivul foarte bun, am aflat ce vom face în aceste zile”

„Prima impresie a fost specială – discuțiile interactive și libere, impresiile schimbate de cele două echipe, translatorul a fost pe măsura așteptărilor”

„Am apreciat grija, răbdarea și interesul pe care ni l-au arătat cei din echipa de organizare”

Selecție răspunsuri la întrebarea “Care a fost prima impresie?

Este așadar foarte important ca în cadrul unor asemenea vizite, echipa tehnică, dar și experții implicați să aibă o atitudine deschisă, prietenoasă, să fie buni comunicatori și să poată crea încă de la început un mediu favorabil dezvoltării profesionale, dar și personale a participantelor. Se observă ușor din răspunsurile de mai sus că prima impresie formată a fost deseori legată de echipa de organizare și coordonare ( din care a făcut parte și experta în egalitate de șanse și translatorul) și  că strategia de a folosi o atitudine informală, colegială a generat deschidere în  rândul participantelor și așteptări pozitive. Aceste elemente devin cu atât mai importante cu cât sunt corelate cu observațiile legate de felul rigid și ierarhic în care asistentele din România sunt obișnuite să lucreze (mai ales în relația cu medicii) – un soi de cultură organizațională foarte des întâlnit la noi în care lucrurile “se execută, nu se discută”.

Dar cu atât mai mult cu cât vine vorba de reconcilierea dintre viața de familie și carieră, a discuta, a împărtași experiențe, idei, argumente este foarte relevant pentru ca aspectele legate de viața de familie și de tensiunile apărute aici să devină subiecte de reflexie și decizie pentru guvernanți.

Așadar, problemele personale sunt foarte importante, iar ele trebuie integrate și considerate relevante în cadrul unor astfel de vizite de lucru, nefiind nici pe departe “o pierdere de timp” sau o abordare “neserioasă”, ci componente substanțiale și valoroase ale vieții fiecăruia dintre noi.

“Vizita în oraș și obiectivele turistice. Parcul Retiro”

„Am conștientizat că atitudinea personală este primul pas pe care efectiv putem să îl facem dacă vrem să schimbăm ceva”

„Că am putut vizita și obiective turistice din Madrid, grija personalului hotelier, mâncarea bună”

„Descoperirea culturii și a oamenilor din Madrid, vizitarea orașului”

„Prilejul minunat de a cunoaște oameni noi, colegii de aici și de a împărtăși experiențe comune”

„Oamenii deschiși să răspundă la întrebări”

„Discuțiile interactive prin care ne-am lămurit lucrurile necunoscute”

„Atmosfera de calm, echilibru, comunicare și relaxare, siguranța în rândul personalului medical”.

Selecție răspunsuri la întrebarea “Ce v-a plăcut mai mult din punct de vedere personal?

În concluzie, consider că rețeta succesului unor astfel de vizite transnaționale ține destul de mult și de  capacitatea echipei de management de a îmbina activitățile formale cu cele informale, dar și cu activități recreative și culturale. Se ține astfel seama de dorința firească a participanților la astfel de activități de a vizita orașele în care merg, de a avea acces la o cultură distinctă, de a face practic un fel de observație participativă. Nu de puține ori aceste experiențe sunt cele care reușesc să le schimbe percepții bine înrădăcinate, cu atât mai mult cu cât vorbim de exemplu despre egalitatea de gen și relațiile dintre femei și bărbați – femeile care stau la terasă și beau bere, care poartă fustă scurtă, femeile în vârstă care ies seara în oraș, bărbați cu copii în parc – acestea fiind doar câteva astfel de remarci pe care participantele la vizită le-au făcut de-a lungul timpului. Este așadar greșit să considerăm că înghesuirea de activități formale și pretențioase în programul de lucru ar fi dovada unui management eficient și a calității vizitelor, în astfel de situații fundamentală fiind capacitatea de a înțelege nevoile de formare, dar și numeroasele alternative prin care acest lucru poate fi realizat.

Articol realizat de Diana Elena NeagaExpert in egalitate de șanse

Contract POSDRU/144/6.3/S/128729: „Dezvoltarea competenţelor profesionale pentru femeile din sistemul sanitar, pe o piaţă inclusivă a muncii – FEMIN”    Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 “Investeşte în oameni!”    Axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii sociale”, Domeniul major de intervenţie 6.3 „Promovarea egalităţii de şanse pe piaţa muncii”