Prima vizită de lucru din cadrul proiectului “Schimb de bune practici: elaborarea și completarea planului de îngrijiri”
Platforma cursuri EMC Hotărâri ale Consiliului naţional
Bibliotecă OnlineOAMGMAMR membru ICNProgramul de revalorizare informatii utilePreședinția Consiliului UE 2019

Buletin de știri #12 | Consiliul European al Asistenților Medicali

Distribuiți pe Facebook Twitter
Publicat pe 17 Iulie 2018

 

Știri din Bruxelles

Anul 2018 – Ediția nr. 12

 

Cuprins:

  • Programul guvernului britanic pentru susținerea activității de cercetare în profesiile de asistent medical și moașă;
  • Bolile transmisibile: Comisia Europeană actualizează lista de supraveghere;
  • Părțile interesate privind sănătatea publică confirmă susținerea consolidării cooperării UE în ceea ce privește evaluarea tehnologiilor din domeniul sănătății;
  •  Centrul European pentru prevenirea și controlul bolilor lansează un instrument de autoevaluare a pregătirii în caz de urgențe;
  • Marketing pentru profesioniștii francezi din domeniul sănătății

 

Programul guvernului britanic pentru susținerea activității de cercetare în profesia de asistent medical și moașă

70 de asistenți medicali șefi și moașe șefe, vor fi selectați ca “susținători ai cercetării,  pentru colectarea de informații din prima linie“, a anunțat guvernul britanic.

Noul program de cercetare în valoare de 3 milioane de lire sterline va permite personalulul să își dedice două zile pe săptămână dezvoltării în cercetare pentru progresul profesiei de asistent medical și moașă.

Programul principal pentru cercetare în profesia de asistent medical și moașă va fi finanțat de către Institutul Național pentru Sănătate și Cercetare (NIHR). Concluziile vor fi folosite pentru indentificarea modalităților de îmbunătățire a îngrijirii pacienților și a eficienței.

Intervențiile profesiei de asistent medical și moașă în ceea ce privește evitarea necrozei pielii, prevenirea și scăderea infecțiilor, au fost trei exemple de cercetare pe care le va susține acest program, a declarat Departamentul de Sănătate și Asistență Socială.

Cei 70 de asistenți medicali și moașe vor fi aleși în următorii trei ani, prin intermediul unui proces de candidatură competitivă depusă și evaluată la NIHR.

Candidaturile vor fi evaluate de către un grup de experți și câștigătorii vor fi aleși în funcție de posibilitatea de a demonstra expertiză în cercetare și capacitatea de a influența forța de muncă a asistenților medicali și moașelor, pentru implicarea în activități de cercetare. „Candidații câștigători vor avea sarcina de a susține importanța activităților de cercetare în practica clinică și promovarea unei culturi a inovării”, a declarat Departamentul de Sănătate și Asistență socială. „Programul va încuraja colaborările privind cercetarea și schimbul interdisciplinar de cunoștințe și abilități în domeniul cercetărilor”, a mai adăugat departamentul.

Ministrul Sănătății, Lord O’Shaughnessy a afirmat: “Oferim mai multă putere personalului de linia întâi, care înțelege mai bine decât oricine de ce este nevoie pentru a impulsiona îmbunătățirea calității îngrijirilor, pe viitor.” […]“Dorim ca asistenții medicali și moașele aflați la conducere, să promoveze importanța cercetării, pentru a îmbunătăți rezultatele pentru pacienți.”

Dr Susan Hamer, Director de Asistență Medicală, Educație și Dezvoltare Organizațională la Rețeaua de Cercetare Clinică, a afirmat că acest lucru va avea drept rezultat nouă cultură bazată pe dovezi. “NIHR apreciază enorm rolul vital al asistenților medicali și moașelor în sistemul de cercetare clinică  ,” […] “Cei 70 de asistenți medicali și moașe alese pentru această nouă inițiativă vor fi însărcinați cu conducerea unor modificări pentru a dezvolta activ o cutlură dinamică, bazată pe dovezi, în cadrul celei mai mari forțe de muncă a serviciului national de sănătate.”

Emma Munro, șeful Departamentului de Asistență Medicală, Cercetare și Dezvoltare Profesională  a Spitalului Universitar Southhampton, a adăugat: “Cunoștințele și experiențele adunate în prima linie ne situează într-o poziție unică pentru colectarea de informații ce pot transforma sănătatea și îngrijirea.”[…]“Vreau să îmi încurajez colegii asistenți medicali și moașe să facă parte din acest program care influențează și devoltă prioritățile de cercetare, astfel încît să putem oferi cea mai bună experiență posibilă pacienților noștri.”

Programul va începe în luna aprilie 2019. Detalii suplimentare privind procesul de selecție vor fi publicate curând de către Departamentul de Sănătate și Asistență Socială.

 

Bolile transmisibile: Comisia Europeană actualizeaă lista de supraveghere

La data de 22 iunie, Comisia Europeană a adoptat o decizie de implementare privind lista bolilor transmisibile și a problemelor conexe speciale de sănătate, precum și a definițiilor de caz relevante ce urmează a fi monitorizate prin intermediul rețelei UE de supraveghere epidemiologică.

Noua listă include bolile transmisibile care au apărut sau reapărut recent, cum ar fi  Chikungunya, febra Denga, neuroborelioza Lyme și infecțiile Zika și definițiile de caz corespunzătoare. De asemenea, decizia include definiții de caz revizuite pentru alte câteva boli transmisibile și probleme de sănătate cum ar fi rezistența antimicrobiană și infecțiile asociate asistenței medicală. În plus,  lista bolilor și lista definițiilor de caz sunt aliniate la nomenclatorul Organizației Mondiale a Sănătății, conform Clasificării Statistice Internaționale a Bolilor.

Actualizările periodice, precum cea adoptată astăzi, sunt declanșate de noi informații științifice, prin evoluțiile diagnosticelor și practicilor de laborator, și se bazează pe consilierea științifică a Centrului European pentru prevenirea și controlul bolilor.

Decizia nr 1082/2013/UE împuternicește Comisia să stabilească și să actualizeze lista bolilor transmisibile și a problemelor conexe speciale de sănătate, pentru a asigura acoperirea acestora de către rețeaua de supraveghere epidemiologică. Această rețea reunește Comisia cu  EDC și autoritățile competente responsabile la nivel național pentru supraveghere epidemiologică. Comisia stabilește, de asemenea, definițiile de caz privind fiecare boală transmisibilă și problemele conexe special, de sănătate, pe care Statele Membre le folosesc atunci când fac schimb de informații cu rețeaua de supraveghere epidemiologică, pentru a asigura comparabilitatea și compatibilitatea datelor colectate la nivelul Uniunii.

Pentru mai multe informații:

  • https://ec.europa.eu/health/communicable_diseases/key_documents_en#anchor6 decizia de punere în aplicare a Comisiei, din data de 22 iunie 2018, de actualizare a listei bolilor transmisibile supuse supravegherii epidemiologice
  • https://ec.europa.eu/health/communicable_diseases/key_documents_en#anchor6 Acțiuni UE privind bolile transmisibile

Părțile interesate privind sănătatea publică confirmă susținerea consolidării cooperării UE în ceea ce privește evaluarea tehnologiilor din domeniul sănătății

La data de 9 iulie, peste 300 de factori de decizie politică, furnizori de servicii medicale, reprezentanți ai pacienților și alți experți și-au exprimat opiniile privind evaluarea tehnologiilor de sănătate (HTA).  Discuțiile au indicat că, după 2 de ani de acțiuni comune, ar trebui oferită șansa HTA de a deveni mai structurată, durabilă și eficientă, pentru a permite o utilizare optimă a resurselor și a schimbului de expertiză pe teritoriul UE.  În opinia comisarul Vytenis Andriukaitis, contribuția pacienților, a profesioniștilor din domeniul sănătății și industriei în dezbaterile HTA, sunt esențiale: “Avem acum ocazia de a stabili un mecanism care asigură că HTA este utilizată la potențialul său maxim pe teriotoriul UE.  Consider că evaluările comune nu numai că vor ajuta pacienții să aibă acces la cele mai eficiente tehnologii de sănătate, ci vor contribui și la sustenabilitatea sistemelor de sănătate. Vasta implicare a părților interesate asigură, de asemenea, calitatea și previzibilitatea. Mai mult, consider că propunerea noastră va aduce mai multă transparență în procesele HTA din UE.”

După sesiunea plenară de deschidere oferită de Comisar împreună cu raportorul Parlamentului European,  Soledad Cabezón Ruiz, Clemens Auer de la Ministerul Sănătății din Austria și rapoartorul  EESC  Dimitris Dimitriadis, participanții au oferit recomandări privind  subiecte majore:

  • Implicarea pacienților și a medicilor în HTA. O implicare transparentă și sistematică cu părțile interesate, atât în ceea ce privește rapoartele privind produsele, cât și un nivel strategic mai extins. Implicarea pacienților și a profesioniștilor din domeniul sănătății în evaluarea clinică comună garantează faptul că în rapoarte sunt luate în considerare obiectivele relevante pentru pacienți. Este nevoie de resurse adecvate, cum ar fi formarea, pentru a permite aceste contribuții.
  • Generarea de dovezi care întâmpină nevoile pacienților și ale factorilor de decizie privind sistemul de sănătate. O implicare mai mare a părților interesate va genera dovezi relevante care răspund nevoilor factorilor de decizie din sistemul de sănătate (inclusiv autorități de reglementare, HTA și organismele plătitoare) și care sunt, de asemenea, relevante pentru pacienți.
  • Gestionarea incertitudinilor în faza post-lansare. Dovezile post-lansare reprezintă o componentă cheie a reevaluării tehnologiilor de sănătate. Registrele și datele reale formează o parte importantă a organismului de dovezi privind eficiența și eficacitatea dispozitivelor medicale. Piața Unică Digitală UE oferă numeroase oportunități pentru soluții interoperabile TIC, standard comune, securitatea datelor și competențe digitale.

Părțile interesate vor contribui la actuala cooperare și  la dezvoltarea viitoarei abordări post 2020.

 

Centrul European pentru prevenirea și controlul bolilor lansează instrumentul de autoevaluare a pregătirii 

Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (ECDC), o agenție a Uniunii Europene, a lansat instrumentul de autoevaluare pentru pregătirea pentru situații de urgență în domeniul sănătății, pentru a susține țările în îmbunătățirea nivelului de pregătire în caz de urgență, în domeniul sănătății publice.

Acest instrument are ca scop facilitarea evaluării nivelurilor de pregătire și contribuția la identificarea potențialelor lacune. De asemenea, facilitează interacțșiunile între părțile interesate, pentru a discuta teme legate de pregătirea în caz de urgențe în domeniul sănătății publice. În baza rezultatelor autoevaluării, pot fi identificate domeniile ce necesită îmbunătățire, iar țările pot lua măsuri pentru consolidarea capacităților. Instrumentul HEPSA este bazat pe o foaie de lucru și se adresează profesioniștilor din organizațiile de sănătate publică responsabili de planificarea în caz de urgență și gestionarea evenimentelor. Cuprinde șapte domenii care definesc procesul de pregătire și răspuns în caz de urgență în domeniul sănătății publice :

1) Pregătirea și conducerea premergătoare evenimentului;

2) Resurse: o forță de muncă instruită;

 3) Capacitate de susținere: Surpraveghere;

4) Capacitate de susținere: Evaluarea riscului;

5)Gestionarea răspunsurilor la eveniment;

6) Reexaminare post-eveniment;

 7) Punerea în aplicare a lecților învățate. Instrumentul este însoțit de un ghid de utilizare și un formular de evaluare.

Puteți găsi acest instrument și ghidul de utilizare la următoarele link-uri:

https://ecdc.europa.eu/en/publications-data/hepsa-health-emergency-preparedness-self-assessment-tool-user-guide ghid de utilizare

https://ecdc.europa.eu/en/publications-data/hepsa-health-emergency-preparedness-self-assessment-tool-user-guide descarcă instrumentul HEPSA

 

Marketing pentru profesioniștii francezi din domeniul sănătății 

Consiliul de Stat al Franței, ce acționează atât în calitate de consilier juridic al ramurei executive , cât și în calitate de curte supremă pentru drept administrativ, a publicat recent un studiu în care recomandă retragerea interdicției generale de publicitate directă sau indirectă a cadrelor medicale, inclusiv adresată  asistenților medicali, cu scopul de a alinia reglementările Franței cu Uniunea Europeană și de a urmări apariția rețelelor sociale. Consiliul pledează pentru comunicare liberă a profesiilor liberale din domeniul sănătății, către publicul larg.

Consiliul propune eliminarea interdicției privind publicitatea, impusă profesioniștilor din domeniul sănătății, și de înlocuire a acesteia cu dreptul la liberă comunicare cu publicul, atâta timp cât nu are scop comercial. Aceste propuneri au la bază un studiu privind “Normele aplicabile profesioniștilor din domeniul sănătății în informație și publicitate” publicat la data de 21 iunie 2018. Curtea a formulat 15 propuneri privind acest aspect, conform solicitării Prim-ministrului francez Édouard Philippe. Grupul de lucru, prezidat de Consilierul de Stat Yves Doutriaux, dorește să acorde acest drept la comunicare tuturor profesoniștilor din domeniul sănătății cu un organism de reglementare profesională, adică: medicilor, dentiștilor, asistenților medicali, moașelor, podologilor, fizioterapeuților-maseuri și farmaciștilor.

Prin intermediul acestui studiu, Consiliul de Stat demonstrează o ambiție reală de a pune capăt anumitor restricții în ceea ce privește informarea.  Yves Doutriaux subliniază, în primul rând, că în secolul internetului și a rețelelor de socializare, publicul are “așteptări legitime” în ceea ce privește sănătatea. Într-adevăr, pacienții vor să știe mai multe despre cadrele medicale, înainte de a face o programare : ce acte practică de obicei, ce experiență au, cât costă o consultați… Pe de altă parte, o schimbare a jurisprudenței Europene ar putea slăbi reglementările franceze.

Până în prezent, codul de etică al asistenților medicali francezi stipulează că profesia de asistent medical nu trebuie exercitată ca o afacere. Este interezisă orice procedură de publicitate directă sau indirectă și, în special, panourile care oferă locului un aspect comercial. În mod similar, asistentul medical își poate anunța practica doar pe plăcuțe profesionale, la locul său de practică, una fixat la intrarea în clădire și alta la ușa cabinetului.  Acolo unde structura spațiului solicită acest lucru, pot fi oferite indicatoare suplimentare. Singurele indicații pe care asistentul medical are voie să le afișeze pe plăcuțe sunt: numele și prenumele, numere de telefon, zilele și orele consultațiilor, dimplome și titluri. De asemenea, trebuie să indice situația față de organizațiile de asigurare a sănătății. Toate aceste informații trebuie prezentate cu discreție. Aceste plăcuțe nu pot depăși 25/30cm.

Apoi, jurisdicția recomandă furnizorilor de îngrijiri medicale, să ofere publicului informații privind, în special, competențele, practicile lor profesionale, cursurile absolvite…Toate acestea cu respectarea normelor de etică.

 Pe de altă parte, Consiliul de Stat sugerează că viitorii profesioniști din domeniul sănătății ar trebui încurajați, ca parte a formării lor, să folosească mai multe instrumente digitale pentru a-și comunica practicile.

Colegul nostru, Dl. Yann de Kerguennec, Director al Consiliului Ordinului Asistenților Medicali din Franța, membru ENC, a reacționat referitor la această problemă:

“Autoritatea de reglementare a fost, desigur, audiată pe larg de către Consilul de Stat. Pentru noi, modificările sunt, într-adevăr, necesare. Textele trebuie să ia în calcul progresul tehnic și schimbările în ceea ce privește cerințele utilizatorilor, în special transparența, astfel încât libera alegere a specialistului să fie eficientă.”

“Noile tehnologii privind informarea și comunicare trebuie să permit ca expertiza și comeptențele asistenților medicali să fie făcute mai cunoscute.  Specificitatea acestor profesionilti este că titlul, nivelul de competență, etica lor sunt garantate de către autoritatea de reglementare profesională, iaracest lucru trebuie făcut cunoscut, pentru a valorifica asistenții medicali și pentru a permite libera alegere. Permite o informare mai bună a utilizatorilor, astfel încât să poată naviga în maquis-ul sistemului de sănătate, către profesioniști în care să poată avea încredere. Acest lucru ar trebui să facă diferența dintre adevărații profesioniști din domeniul sănătății și medicamentele false.”

“Așadar, noi susținem deschiderea acestor informații prin intermediul a noi mijloace de comunicare, cu condiția garantării loialității informațiilor și a naturii validate a formării, titlurilor și distincțiilor pe care le prezintă profesioniștii.”

“Profesia de asistent medical nu poate și nu va fi practicată niciodată ca o afacere. Aceasta este limita. Dacă este depășită, încrederea pe care pacienții au o în profesia de asistent medical, va fi spulberată. Este responsabilitatea Ordinului să aibă grijă de acest aspect.”

“Autoritatea de reglementare a profesiei de asistent medical adoptă o viziune progresivă în acest domeniu. Astfel, codul de etică a introdus deja posibilitatea deținerii unui site, iar autoritatea de reglementare a făcut un tabel al site-urilor de asistență medicală (vedeți site-ul nostru. Ordinul și-a exprimat deschiderea prin recomandarile sale privind platformele online de servicii).”

“De asemenea, acest lucru este necesar și pentru o competiție corectă – toți actorii din domeniul de activitate să se supună acelorași norme, să fie profesioniști sau companii cu structură deontologică.”

“În cele din urmă, în raportul Consiliului de Stat, susținem propunerea ca normele să fie aplicabile persoanelor care se bucură de acces parțial și celor care pledează pentru o mai bună coordonare a legislației în Europa printr-o Cartă Verde Europeană ce poate duce la armonizarea textelor, necesară atâta timp cât susține informarea corectă, completă și loială pentru utilizatori.”

 

 

Distribuiți pe Facebook Twitter
Copyright © 2001 - 2024 Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România. Toate drepturile rezervate.